FORMULA 1'DEKİ EN BÜYÜK REKABETLER (Lauda-Hunt)

 Giriş

Formula-1 bir çok dramaya, birçok rekabete  Son anda gelen şampiyonluklar, Takım içi savaşlara ve büyük skandalara  ev sahibi olmuştur.Bunlar  tarihte  Formula1'de  yaşanan küçük bir olay olarak hatırlanacak fakat Rekabetler bu sporun önemli bir yerini kaplamıştır.Bugün ise  yine Belgesellere konu olan,Rush filmine de  konu olan bir rekabeti anlatacağız: James Hunt-Niki Lauda

James Hunt-Niki Lauda Rekabeti:

70'li yıllarda Formula 1 günümüze güvenlik sisteminin az olduğu, Yarış ruhunun olduğu ,Ceza sisteminin pek işlemediği,2 haftada mutlaka bir pilotun değiştiği bir dönemdi çünkü bir pilot o dönemde mutlaka korkunç denilecek kazalar yapıyordu orada can bile verilebiliyordu çok şükür ki FİA bu durumun önüne geçebildi.Bugün anlatacağım ise Rush Filmine ilham olan James Hunt ve Niki Lauda rekabeti olacak iyi okumalarJames Hunt ve Niki Lauda çok zıt karakterlerler  buna rağmen mükemmel bir arkadaşlıkları ve pist üzerinde mükemmel bir rekabetleri de var fakat bu sadece bir yıl sürüyor.Bu sezon ise Niki Lauda'nın 1976 yılında Hockenhaimde yaptığı kaza  fakat oraya daha sonra geleceğiz.

Rekabete James Hunt cephesinden bakacak olursak James İngilterede ve orta direk diyebileceğimiz bir ailede büyüyor.Her  orta direk ailede olduğu gibi burada da eğitim ön plandaydı ve Çok agresif bir şekilde büyüyor fakat Kendi tutkusunun üzerinden yola çıkıyor.Hunt İlk yarışına ise 1967'de yani yirmi yaşındayken çıkıyor.Tabi o zamanlar amatör yarışçılar için  o kadar büyük imkanlar yoktu.Hunt'ın aracındaki parçalar ise yönetmeliğe uygun değildi.Bunlar ise Koltuk olarak katlanılan sandalye,Lastikteki oluklar ise Hunt tarafından çizilmişti.Hunt F3 kariyerinde'de başarılı değildi 1969-1972 arasında süren F3 macerasında  En başarılı pilot olarak anılmıyordu fakat başarılı yarışlarda çıkarmıyor değildi.Kariyerini değiştiren ise lordlar kamarasından  henüz siyasete atılmamış ve yeni maceralar arayan Lord Hesketh ona bir yol gösterdi ve 1973 yılında Hesketh Racing adıyla F1'e giriş yaptı.İlk sezonda Hunt iyi bir başarı yakalıyor ve 2 podyum kazanmıştı.Lord Hesketh artık kendine inanmaya başlamış ve kendi malikesinin ahırı mekanikerler içi bir yatakhaneye dönmüştü.1974 sezonunda Hesketh'in aracında yeni bir arabada olması gereken sıkıntılar yaşanmaya başladı.Bunun başında ise Dayanıklılık kısmıydı.Bu sezon 5 yarış bitirdi ,4 yarışta puan aldı ve üçünde podyum yaptı.1975'de ise Hunt artık tamamen kafa kafaya oynayan bir araca sahipti İlk yarış Olan Arjantin Gp'de yarışı lider götürürken Bir hata sonucu Emerson Fittipaldi'ye  yarışı kaybediyor.



                                                                              (James Hunt)



İspanya'da ise yarışı lider götürürken 6.tur'da arabayı bariyere vuruyor.Hunt'ın bazı mental sorunları vardı yarıştan önce  titremleeri oluyor ve soğuk terler, döküyor ve bazen kendisinden beklenmeyen davranışlar  gösteriyordu bu davranışlar Hunt ve takımı da olumsuz etkiliyordu.Zandvoort'a kadar sık sık yarış dışı olmuş fakat Zandvoort'ta kariyerinde ilk kez birinci olmuş ve sezonun geri kalında da iyi bir performans göstermişti.1975'te 4.olan Hunt ilk kez bir başarı yakalamıştı fakat Hesketh büyük sıkıntılar yaşamaya başlamıştı.Bugüne kadar sponsorsuz yarışan Hesketh sponsorluk arayışına girmiş fakat başarısız olmuştu.Hesketh Racing 1976 sezonunun başında kapanmış James ise takımsız kalmıştı fakat Fitipaldi Hunt'a büyük bir kıyak yaparak onu Mclaren'e önermişti ve Burada James hunt miti tamamen oluşmaya başlamıştı fakat Mclaren  iki pilotuna da önem veren büyük bir takımdı. Burada F3'TE koltuğunu kaybettiği Jochen Mass ile takım arkadaşı oldu. Mass takımda daha kıdemli pozisyondaydı.Hunt ilk olan Brezilya'da sıralama turlarında Jochen Mass'a 1 saniye fark atarak Pole pozisyonunu kazandı fakat Mekanik arıza ile yarış dışı kaldı.2.yarış olan Güney Afrika'da pole pozisyonunu aldı fakat yarışın galibi niki lauda oldu.Hunt adına 1976 sezonu adına ilk galibiyet İspanya'da oldu fakat araç yönetmeliğe uymadığı için Hunt ve Mclaren diskalifiye edildi galibiyet Niki lauda'ya gitti ve sonraki 3 yarışta arabayı yönetmeliğe uygun yapmaya çalıştılar Fakat Mclaren bu yarışlarda puan alamadı.Niki Lauda ise farkı açmıştı Britanya Gp'den kısa bir süre Önce Mclaren'in yaptığı itiraz kabul edilmişti.Britanya'da İse Ferrari'nin diğer pilotu Clay Regezzoninin yaptığı kaza nedeniyle yarış durdurlmuş ve James diğer arabaya geçmişti yarışın bitimine son 15 tur kala James Niki lauda'yı geçip birinci oldu fakat 2 ay sonra Ferrari'nin itirazları sonucu James hunt yine diskalifiye olmuştu.Fakat bu Mclaren Takım kaptanı Teddy Mayer'in gözüne girmişti ona Göre Hunt Fittipaldiye göre çok kaza yapıyordu fakat James kadar hızlı değildi.

Niki Lauda kısmına gelecek olursak Niki Lauda Avusturya'nın soylu ailelerinden gelen oturaklı ve soğukkanlı bir yapısı vardı.Niki Lauda  babası Ernst Lauda'ya yarışmak istediğinin belirtiyor fakat Babası ailenin itibarına zarar geleceğinden dolayı reddediyor Niki lauda ise yarışmak için kredi çekerek F1'E giriş yapıyor.1971'de March ile kendine takım edinmiş oldu.Lauda'nın parası bitmeye başlamıştı fakat bir hile yaparak parayı sezonun ikinci yarısında ödeyeceğini söylemişti.Burada puan bile alamayan Lauda Brm takımına gitti burada ise en iyi sonucu Spa'daki beşincillikti.Buradaki takım arkadaşı ise Ferraride de Takım arkadaşı olan Clay Regezzoniydi.Lauda ise 1974 yılında Ferrari'ye gitmişti.Lauda 1974'te 2 yarış ve  9 pole pozisyonu kazanmış ve Kendini Ferrari için ne kadar hızlı bir pilot olduğunu ispatlamış ve Takım arkadaşı Clay  Regazzoni'yi amiyane tabirle pistten silmişti fakat Şampiyonluğu emerson fittipaliye kaptırmıştı





                                                           (3 dünya Şampiyonu Niki Lauda)


.Lauda 1975 senesinde ise her şeyi oturtturmuş bir şampiyonluk için muhtemel bir isimdi.7 Pole pozisyonu ve 2 galibiyet ile Emerson fittipaldiye 19 puan fark atarak şampiyon olmuştu.1976 yılında Yine Lauda yine büyük bir şampiyonluk adayıydı fakat Mclaren koltuğunda büyük bir değişiklik vardı Fittipaldi yerine James Hunt koltuğa oturmuştu ve Niki lauda Beklentileri karşılamış ve Emin adımlarla şampiyonluğa gidiyordu. 1976 yılında  Almanya Hockenheim pistinde yaptığı kaza hem Hayatını hem de o sezonun kaderini değiştiriyordu .Almanya Gp'de otomobilin kontrolünü kaybederek bariyere v81uruyor ve malum kaza yaşanmış oluyordu.

(1 Ağustos 1976 Niki Lauda'nın Korkunç Kazası)

400 dereceye yakın bir sıcağın içinde 1 dakika kurtarılmayı beklemişti ve Lauda mucizevi şekilde kurtarılmıştı. çoğu bölgesinde  2. ve 3. dereceden yanık olan Niki Lauda sadece 42 Gün sonra Monza GP'ye yetişmişti.Sadece 6 hafta sonra pistlere dönmüştü ve o yarışta 4.olmuştu.Sezonun son yarışı olan Japonya-Fuji yarışında ise Lauda ise Kazanın getirdiği göz sulanma probleminden dolayı 2.turda yarışı bırakıyor .James Hunt ise dalgalı bir şekilde süren yarışta 3.olarak Şampiyon oldu fakat James hunt bu dönemden sonra yarışları salan bir en iyi hedefi olmayan birisi oluyor.1977'DE ise Niki lauda ile Enzo Ferrari arasında anlaşmazlık çıkıyor.Enzo ondan onun Ferrari takım patronu olmasını ister fakat Niki Lauda bunu redddeder fakat Enzo ferrari onu tutar fakat ceza niyetine onu 2.pilot yapar Niki Lauda bu sezon şampiyon olmuştur bundan 2 sezon sonra 1979'da Lauda emekliliğini açıklıyarak emekli olarak Girişimciliğe yani kendi arabasını üretiyor fakat Ekonomik kriz Lauda'yı batırdıktan Sonra Tekrar F1'e geri dönüyor bu sefer ise Parlayan yıldız Mclaren'de yarışmaya başlıyor.1982-1985'te Mclaren'de yarışıyor 1984'te 0 pol pozisyonuyla 0.5 puanla Alain Prostun önünde şampiyon oluyor.Emekliliğinde Formula 1'in içinde sürüyor.Ferrari danışmanlığı,Jaguar takım patronluğu yaptı.20 Mayıs 2019'da hayatını kaybetti

(Niki Lauda ve Lewis Hamilton)


James Hunt ise emeklilik döneminde Yorumculuk yapmaya başladı.Bu dönemde ise Dobra üslübu ile dikkat çekti yorumculuktan sonra ise yatırım yapıp batan formula 1'in unutulan adamı olmuştur.Niki Lauda  sayesinde hayatını düzene koyan Hunt  46 yaşında hayatını kaybetti.

Yorumlar

Popüler Yayınlar